Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 20 april 2022

Påsklovet...

...är över för detta år! Vi hade det trevligt på alla sätt och vis! 

Vi har gjort lite allt möjligt!

Cyklat och promenerat i skogen i sällskap med äldste sonens hund.
Promenerat till "vår" fågelsjö och beundrat molnformationer, vårens intensiva färger och de fåglar som har anlänt och fortsätter att anlända!
Vi har spanat på alla möjliga vårtecken och ett av de finaste var en söt groda! 
Varit på konsert på musikskolan där vår 15-åring uppträdde med ett klassiskt gitarrstycke!
Och under konserten slog ett plötsligt väderomslag in...snön började ösa ner i stora mängder! 
Vi åkte till badhuset i en närliggande stad! Det var roligt att simma, hoppa (inte jag), åka rutschkana och bubbla i bubbelpool.
Mellanstadiesonen hade varit sjuk ett par dagar veckan före lovet och hade missat att vara med på genomgångar av mossor och lavar. Vi kunde inte få hem något material heller men det gick bra ändå...vi har ju både böcker och internet och många skogar i närheten. Vi passade på att samla in så många mossor och lavar vi kunde hitta och sen försökte vi artbestämma dem. Sen läste vi på om kännetecken och skillnader på mossor och lavar och gjorde ett litet faktahäfte! Det var roligt! 
Vi har ätit en del god mat! 
Vi har läst en hel del!
Vi har bowlat! 
Vi har varit ute och cyklat lite!
På påskafton letades det ägg!
Och yngsta barnet ritade en fin påskteckning till sin mormor och morfar att ha med sig till påskfirandet hemma hos dem! 
Där var det pyntat och fint...i påskriset i hallen hängde min barndoms påskprydnader! De väcker så många fina minnen hos mig! 
Vi tog en fin påskaftonspromenad efter kaffet! 
Och sen åt vi påskbord på kvällen!
Och efter det spelade alla karlar i familjen kort och jag och min mamma tittade på frågesporten på tv.
När vi kom hem rätt sent bestämde sig våra tre stora barn för att återuppliva gamla barndomsminnen och spela tv-spel tillsammans! 
På påskdagen firade vi hemma hos oss och barnens farmor kom hit också! 
På annandagen gick några av oss en långpromenad runt en liten sjö!
Några barn och mina föräldrar kom lite senare och drack kaffe vid en brygga och där metades det lite...men inga fiskar var vakna ännu! 
Vi (eller kanske mest jag) har blivit lite smått besatta av mossor och lavar och här fanns det gott om sånt att beundra!
Ett riktigt fint påsklov fick vi! Och det allra roligaste var att vi var tillsammans, att de barn som flyttat hemifrån kom hem, att vi haft tid att prata och umgås med varandra! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar