Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 3 juli 2015

Svensken kommer!

Jag lyssnar på ekonomiekot. Det sägs att nästa stora exportvara ska bli svensk förskola, en förskola i världsklass, helt unik. Marknaden är enorm och intresset från andra länder är enormt säger en kvinna som jobbar för företaget Sweducare. Exporten kommer att gälla allt som har med förskolan, pedagogiken och alla produkter som har med förskolan att göra. Det här är toppen på många sätt. Resten av världen kommer att få en lika fantastisk förskola som vi har. Och så kommer det att öppna sig möjligheter till internationell karriär för framtidens förskollärare! Miljöpartiet säger att det är en bra idé. Vi har en feministisk utrikespolitik och det här blir ju helt rätt. Vi får en chans att visa på hur vi gör det i Sverige.  Hur vi genom förskolan ger kvinnor och män lika chanser på arbetsmarknaden, hur barnen får en bra utbildning, hur vi ligger bra till när det gäller hållbarhetsaspekter. Just det sista fattar jag inte riktigt. Hållbart? Hurdå? Genom att frakta runt barn i bilar hit och dit, genom att vara tvungna att köpa massa extra kläder på grund av att barnen har flera olika hemvister där stövlar och extrakläder ska finnas, genom att frakta runt mat till olika instanser, genom att frakta runt oss själva till olika platser för att först passa egna barn och sen andras...? Men det kanske är något annat som menas. Inte vet jag. Jag vet bara att det kryper i mig. Förskola på export. En modern mission. Ett nytt sätt att erövra världen. Jag tänker...bäva därute...nu kommer svensken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar