Jag läser om skolrankingen...den som sker varje år i Sverige. Min kommun ligger lågt. Det går åt fel håll dessutom. Nedåt istället för uppåt. Fast det är ju lite konstigt med den där listan...alla barn i Sverige ska väl få lika bra kvalitet på sin skolgång? Ska det ens finnas en lista? Borde inte kvaliteten vara likvärdig på nåt sätt? Samma innehåll på undervisningen, lika mycket läromedel, alla lärare behöriga och så vidare.
Men nu är det inte så. Det finns bra skolor och dåliga. Och såna mitt emellan.
Man har i alla fall förändrat sättet att räkna sen förra året. Man har nu färre kriterier. Man har tagit bort de kriterier som starkast styrs av socioekonomiska faktorer:
1. betygsresultat, genomsnittligt meritvärde i åk 9
2. andel elever som är godkända i alla ämnen i åk 9.
3. andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier.
Vad mäter man då?
- resurser till undervisningen
- löner
- kommunen som huvudman
- lärartäthet
- andel pedagogiskt utbildade lärare
- barn i förskola
- hur friska lärarna är
- betygsresultat i åk 9 i förhållande till förutsättningarna enligt ett Likvärdighetsindex
- andel elever godkända i alla ämnen i förhållande till Likvärdighetsindex
- andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 3 år
- andel inskrivna barn i förskolan
Varför har man då ändrat mätningen?
Jo för att den enskilt viktigaste faktorn för betyg är föräldrarnas utbildningsbakgrund. Barn som har föräldrar med god utbildningsnivå har större chans att lyckas i skolan alltså. Därför blir det orättvist att mäta hur bra det går för barnen i skolan alltså. Fast man mäter det liksom ändå...utifrån ett Likvärdighetsindex.
Man frågar Lärarförbunden om vad som definierar en bra skolkommun. En bra skolkommun:
- ger elever och lärare rätt och likvärdiga förutsättningar i arbetsmiljö, arbetsbelastning, lön, lärartäthet och elevers rätt att undervisas av behöriga lärare och ger lika stora resurser till utbildningen. Innehållet i undervisningen? Kvaliteten? Inga frågor. Inga svar.
Sen kommer det där märkliga...att andel inskrivna barn i förskolan räknas med. Varför?
Jo, för att utbildningsresan börjar i förskolan. Det finns till och med en Nobelpristagare som har visat att satsningar i förskolan är mer lönsamma än andra satsningar. Och så kommer floskeln, statssanningen..."Forskning visar tydligt att barn som gått i förskola har bättre förutsättningar att lyckas bra i grundskolan."
Hm, tillbaka till min kommun...Vi har en superplacering vad gäller andel inskrivna barn i förskola. Men det hjälps inte...vi ligger väldigt lågt när det gäller det viktiga...andel behöriga elever och låga meritvärden i åk 9. Trots att man nu alltså jobbar efter ett Likvärdighetsindex ligger vi lågt. Man har tagit hänsyn till förutsättningarna och man har sett till att väldigt många barn går i förskola. Ändå hjälper det inte. Det spelar ingen roll vad forskningen säger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar