Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 24 maj 2022

En ny vecka...

...är i full gång...redan tisdag och en är det onsdag och sen är det helg! Förra veckan var fin....en vanlig vecka men nu är det ju riktig vår, nästan sommar....alltså lite extra fint på något sätt! 

Häggen blommar för fullt! 
Och alla tulpanerna har slagit ut!
I skogskanten hittade jag pingstliljor! 
Och knappt hade man fattat hur underbart häggen doftade förrän syrenerna slog ut!
Flugnapparna har kommit! 
Vi har varit hundvakt och varit ute i skogen och promenerat en del!
Yngsta barnet och en av hans kompisar har varit ute och skejtat en del och jag har cyklat med på en del turer!
Jag har läst en hel del...bland annat den här fantastiska boken! 
I helgen lagade vi god mat....
Kryddiga räkor med citronaioli och foccaccia på fredagen!
Pizza bakad i vår rätt nyinköpta pizzaugn på lördagen!
Och ugnstekt kyckling med gräddås och pressgurka och hemgjord gelé på söndagen! 
¨
En bra vecka och en bra helg! 

onsdag 18 maj 2022

Misstänkt

Jag läser om en amerikansk studie av ett förskoleprojekt man haft för sig i Tennessee. Det är 4-åringar, barn till låginkomsttagare, som fått gå i förskola minst 5,5 timmar om dagen, i grupper på som mest 20 barn. De har tagits om hand av utbildad och välbetald personal och fostrats/utbildats efter en läroplan.

Nu har man utvärderat. Och resultatet var inte så värst. Kort sagt visade det sig att barn som fostrats hemma mådde bättre och lärde sig bättre.

Förskolebarnen, som alltså gått i en högkvalitativ förskola, presterade sämre i matte, läsning och vetenskapsämnen under skoltiden. De var också mer aggressiva samt hade oftare inlärningsproblem eller känslomässiga störningar.

Och det här handlade alltså om barn som var hela 4 år när de började förskolan. Och det här handlade om barn som gått i en förskola med hög kvalitet. Och det handlade om barn som gått deltid i förskolan.

Undrar om någon läser den här rapporten här hemma. Om så, undrar om någon tänker något. För lite, liten kan man ju misstänka att förskolan kanske är lite lite boven i dramat när det gäller en del problem man har i skolan. Kanske i alla fall.

 

torsdag 12 maj 2022

Plikt

Första maj har kommit och gått! Arbetets dag. Och det passar bra att arbetets dag ligger just på våren för hu är det fullt upp nu på våren! Mycket ska ordnas och fixas! Man ska sköta om trädgården och göra den fin inför sommaren, få ner fröer i jorden, klippa och sopa och luckra. Och så ska man ju städa i ordning sitt hus inför sommaren också…kläder ska byta plats med varandra. Sommarkläder fram och vinterkläder ska plockas undan. En del behöver vädras. Garderober behöver torkas ut! Fönster putsas! Köksskåpen kanske behöver torkas ur! Och tavlorna på väggarna…de ska dammas (titta bakom dem…där blir dammet liggande) och putsas. Fönsterbleck och dörrar utomhus behöver torkas av. Man har att stå i! 

Och allt det andra som man alltid gör finns ju kvar!Tvätten, matlagningen, städningen... Och så närmar sig skolavslutningar och andra avslutningar. Nya kläder kanske behöver skaffas! Presenter kanske behöver köpas! Och så ska man iväg på olika evenemang! Roligt är det men det blir brått emellanåt!

Magdalena Andersson talade till oss på arbetets dag…första maj. Hon sa att ”alla som kan jobba – ska jobba Det är en plikt.” 

Och Magdalena menar förvärvsarbete när hon säger jobb. Annat jobb är inte jobb. Är inte det lite konstigt egentligen? När man tänker på det. Det där jag skriver om ovan…är inte det jobb? Är trädgårdstjänster bara jobb när man gör det i andras trädgårdar? Är städning bara jobb när man gör det i andras hem? Är omsorger om barnen och hemmet inte jobb alls? Är allt man gör hemma i jobbväg egentligen inte jobb utan bara fritid? Äh, det vet väl alla att det inte är så! Det är inget vi behöver prata om! Tanken är att vi ska dubbelarbeta. Först jobba borta och sen hemma. Själv är jag glad över att bara jobba på ett ställe. Och tänk…jag tycker att jag gör min plikt ändå. Jag tycker att min plikt gentemot min familj och mitt hem är större än min plikt mot staten.

Och vad jag har tyckt om att göra min plikt hemma. Jag har inte dragit mig för att jobba alls. Jag har skött om mitt hem trots att jag fått sex barn. Jag har städat och tvättat och lagat mat och läst sagor och läxor och lyssnat på fiol- och piano- och flöjtläxor. Och jag har skött min trädgård och grävt och rensat och klippt. Och jag har väntat barn och fött och ammat och burit och skött om sjuklingar. Jag har varit vaken på nätter och klarat av att ta mig igenom dagar med relativt gott humör trots sömnbrist. Och vad jag har tyckt om det! Jag har tyckt om det eftersom jag har fått ha mina barn omkring mig! Och jag tror att det har varit bra för barnen att vara med om arbete...sett en mamma göra sin plikt, sett hur det gått till att ta ansvar...och fått vara med och lära sig att både jobba och ta ansvar....och att se glädjen i det. Och det här tycker jag är att göra sin plikt mycket mer än att lämpa in ungarna på dagis och sen stressa livet ur sig själv, först på jobbet och sen därhemma. Det är inte att göra sin plikt. Det är att slita ut sig. Det är att bli tvingad att försumma sin plikt mot sitt hem, sina barn och sig själv. Jag är glad att jag har sluppit. 


Små barn satta i arbete med att städa badrummet medan ett ännu mindre barn kan få roa sig i badet (övervakad av sin moder).
Små barn får vara med och baka.
Små barn får piska mattor.
Ett litet barn får sätta fröer.
Ett litet barn får jobba med ved.

Detta är väl dilemmat. Att om alla vuxna jobbar på annan plats än barnen och barnen bara är utsatta för barnpassning och pedagogik hela barndomen...hur lär vi då ut arbetsmoral och pliktkänsla? Och hur ska vi vuxna orka med att dubbelarbeta oss genom alla barnaåren? Men politikerna litar på att vi ror det i land. De litar på att vi glömt bort det arbetarna kämpade för 8 timmars arbetsdag, 8 timmars vila och 8 timmars sömn. De litar på att vi är med på att låtsas att arbetet som ska ske i våra egna hem är fritidsnöjen. De borde fundera lite över vad ordet plikt innebär. Vad är deras plikt gentemot sitt folk. 

måndag 9 maj 2022

Måndag igen...

...och en ny vårvecka har börjat! Hela veckan var bra och på lördagen blev det lite extra roligt när vi åkte på kosläpp! 

Vi tittade på de söta kalvarna...
...och det sved i modershjärtat när jag såg de små och hinkarna med sina spenar och inga mammor var där. Men det är den hårda verkligheten tyvärr.
Korna skuttade ut i friska luften i alla fall och verkade njuta av det! 

Lite gruff här och där blev det! 

Sen åkte vi till en strand vi brukar bada vid på sommaren och åt medhavd lunch! 
Jag tog mig inte tid att lägga upp något fint...men det var i alla fall gott med hembakt bröd, skinka, sallad, tomater, majonnäs, youghurt och kexchoklad! 
Det var vackert vid sjön också...härligt att ströva lite på stranden som var enorm jämfört med på sommaren när vattenståndet är högre! 
Yngsta barnet ritade en hage och hoppade en stund! 
Och vadade ut på en liten "ö".

Sen åkte vi runt lite på småvägarna och försökte hitta ställen och torp där gamla förfäder framlevde sina dagar på 16-, 17- och 1800-talet! 
Slutligen hamnade vi vid några gamla domarringar från järnåldern! Sånt gillar jag skarpt! Men barna hade blivit trötta på det hela och tyckte att det fick räcka med att glo på gamla ointressanta saker! 
När vi kom hem fixade det äldsta hemmavarande barnet och fadern hemgjord pizza. Sonen hade fixat med en långjäst deg och pizzorna gräddades i vår nyinköpta pizzaugn! Det blev väldigt gott! 
Ja, sen blev det söndag och arbete hela dagen...vi grejade i trädgården och med diverse reparationsarbeten! En fin helg på det hela taget! 



 

onsdag 27 april 2022

Kvinnor och barn

 Det har kommit en massa kvinnor och barn hit till vårt land från Ukraina. Det är hemskt att tänka på dem...vad de varit med om, beslutet att försöka lämna sitt land, våndan i att skiljas åt från sina män, äldre söner, fäder...Det går inte att föreställa sig. 

Jag funderar lite på det där...att det just är kvinnor och barn som kommit hit...att just män mellan 18 och 60 måste stanna kvar. Hur blir det med jämställdheten? Och varför pratar vi inte om det här i jämställdhetens Mecka? Tycker vi inte att det är konstigt på något sätt? 

För det är inte den vägen vi skulle välja här i Sverige. Här är vi jämställda. Även om det skulle bli krig. 

Jag läser på försvarets hemsida och tar reda på vad som gäller.

1. ALLA mellan 16 och 70 som är bosatta i Sverige är totalförsvarspliktiga. Alla måste alltså delta i den verksamhet som krävs för att förbereda Sverige för krig.

2. Svenska försvaret bygger på ett system av frivillighet och plikt och lagarna gäller lika för både kvinnor och män. Det år man fyller 18 ska man lämna uppgifter till plikt- och prövningsverkets mönstringsunderlag på webben.

Jag funderar på följande...vad händer med barnen om båda föräldrarna är upptagna med att förbereda inför krig, kriga eller arbeta med kriget på ett eller annat sätt. Jag hittar information på folkochförsvarspodden. Det är intressant lyssning. 

Först handlar det om själva förskoleverksamheten:

Det övergripande som gäller är att det är kommunen som har ansvar för barnen. De har det i fredstid och de har det om det blir förhöjd beredskap eller en väpnad konflikt. Eftersom alla föräldrar antas förvärvsarbeta blir det på det sättet. 

Om det blir förhöjd beredskap eller en väpnad konflikt ska kommunen tillhandahålla förskola och skola som vanligt. 

Föräldrarna krigsplaceras och det kan bli så att båda två kan placeras på annan ort. Kommuen kan då försöka utöka förskoleverksamheten så att den även fungerar hela dygnet. Men på det stora hela taget är det föräldrarnas ansvar att fixa ihop krigspusslet...deras egna föräldrar, eller grannar, eller några andra kan hjälpa till. Kommunen kan försöka fixa fler nattis...kanske i anslutning till sjukhusen för de föräldrar som jobbar där.

Om ett barn blir sjukt då och föräldrarna egentligen borde vabba? Vad händer då? Jo, i första hand måste föräldrarn komma och hämta sitt barn. Eller så får föräldrarna engagera sitt sociala nätverk...egna föräldrar, grannar, andra.

Man kan inte heller vara så väldigt noga med förskolan om det blir ökad beredskap eller krig. Man kan gå ner till ett mininum vad gäller utbildad personal. Man kan inte jobba med förskolekontroller under ett så här pressat läge. Man får gå över från pedagogik till omsorg istället. Den som pratar nu säger att barnen kommer att gilla det! Barnen kommer att leka och får mat...det blir jättekul!

Sen handlar det om personalen:

En studie har gjorts om personalens inställning och funderingar vad gäller höjd beredskap eller väpnad konflikt. 

Personalen är väldigt viktig om det blir krig. Förskolan funkar inte utan dem.

Om man stänger förskolorna då kommer många föräldrar att stanna hemma och då blir många andra viktiga samhällsfunktioner lidande.

Personal som tillfrågades om vad de tänkte på i frågan pratade om el och vatten. Om elen försvinner...var förvarar man vaccin funderade en skolsköterska på. Och någon annan undrade över vad som händer om vattnet försvinner. Hur ska barnen kunna gå på toaletten? Och någon tredje undrade över om det kan bli problem med att ta sig till jobbet. 

Och så handlade det om barnen själva:

Hur påverkas barn av krig? Någon auktoritet svarade att barnen reagerar med akut kris och det kan leda till traumatisering. Men mycket annat händer också...barnen kan drabbas av oro, nedstämdhet, rädsla, okoncentration och de kan få svårt med vänner och det kan leda till en tillbakahållan social utveckling. 

Det kan vara jobbigt att vara ifrån sina föräldrar. Men allt beror på hur ofta man träffar föräldrarna och hur separationen sker. Man måste fråga sig om barnen förstår syftet med separationen, om barnet får fortsätta att träffa sina föräldrar, om barnet är tillsammans med andra trygga vuxna? Och så vidare.

Auktoriteten säger att det finns en risk med separation mellan barn och förälder. Barnet kan uppleva att det blir övergivet. Men då måste det finnas andra trygga vuxna runt barnet och separationen måste bli trygg och bra. 

Förskolan och skolan har en viktig roll för barnen under en väpnad konflikt för det är viktigt att något är sig likt. Och kommunen har fortsatt ansvar. Det är skolan och förskolan som ska se till att barnen får sina rättigheter uppfyllda vad gäller utveckling och undervisning. Och när de vanliga vuxna är borta blir förskolan och skolan ännu viktigare...relationerna till lärarna blir oerhört viktiga. 

Ja, så så ligger det till i Sverige. Om vi blir utsatta för krig kommer ingen att fly. Allt flyter på som vanligt. Mamma och pappa går ut i krig och barnen är på förskola och i skolan. Om det skulle bli så hemskt som i Ukraina vet jag inte riktigt hur vi skulle ställa oss. Kanske kan man kvotera flyendet på något sätt så att det blir en jämn könsfördelning. En gång i tiden, och i Ukraina verkar det fortfarande vara samma tänk, pratade man om att skydda kvinnor och barn. Men det var då det. 




onsdag 20 april 2022

Påsklovet...

...är över för detta år! Vi hade det trevligt på alla sätt och vis! 

Vi har gjort lite allt möjligt!

Cyklat och promenerat i skogen i sällskap med äldste sonens hund.
Promenerat till "vår" fågelsjö och beundrat molnformationer, vårens intensiva färger och de fåglar som har anlänt och fortsätter att anlända!
Vi har spanat på alla möjliga vårtecken och ett av de finaste var en söt groda! 
Varit på konsert på musikskolan där vår 15-åring uppträdde med ett klassiskt gitarrstycke!
Och under konserten slog ett plötsligt väderomslag in...snön började ösa ner i stora mängder! 
Vi åkte till badhuset i en närliggande stad! Det var roligt att simma, hoppa (inte jag), åka rutschkana och bubbla i bubbelpool.
Mellanstadiesonen hade varit sjuk ett par dagar veckan före lovet och hade missat att vara med på genomgångar av mossor och lavar. Vi kunde inte få hem något material heller men det gick bra ändå...vi har ju både böcker och internet och många skogar i närheten. Vi passade på att samla in så många mossor och lavar vi kunde hitta och sen försökte vi artbestämma dem. Sen läste vi på om kännetecken och skillnader på mossor och lavar och gjorde ett litet faktahäfte! Det var roligt! 
Vi har ätit en del god mat! 
Vi har läst en hel del!
Vi har bowlat! 
Vi har varit ute och cyklat lite!
På påskafton letades det ägg!
Och yngsta barnet ritade en fin påskteckning till sin mormor och morfar att ha med sig till påskfirandet hemma hos dem! 
Där var det pyntat och fint...i påskriset i hallen hängde min barndoms påskprydnader! De väcker så många fina minnen hos mig! 
Vi tog en fin påskaftonspromenad efter kaffet! 
Och sen åt vi påskbord på kvällen!
Och efter det spelade alla karlar i familjen kort och jag och min mamma tittade på frågesporten på tv.
När vi kom hem rätt sent bestämde sig våra tre stora barn för att återuppliva gamla barndomsminnen och spela tv-spel tillsammans! 
På påskdagen firade vi hemma hos oss och barnens farmor kom hit också! 
På annandagen gick några av oss en långpromenad runt en liten sjö!
Några barn och mina föräldrar kom lite senare och drack kaffe vid en brygga och där metades det lite...men inga fiskar var vakna ännu! 
Vi (eller kanske mest jag) har blivit lite smått besatta av mossor och lavar och här fanns det gott om sånt att beundra!
Ett riktigt fint påsklov fick vi! Och det allra roligaste var att vi var tillsammans, att de barn som flyttat hemifrån kom hem, att vi haft tid att prata och umgås med varandra!